Pages

Reasons To Continue Writing

Monday, August 1, 2011

Tolong Please?

Assalamualaikum.

First Tyme Fa Berblog Di Bulan Ramadhan.
Belum Terasa Beza Sangat.
Sebab Still Nampak Post Gosip Dari Blog Laen. Hehe

Hari Neh Fa Nak Menyeru Kawan-Kawan Semua Untuk Tolong Sekumpulan Pekerja Neh.
Diorang Selalu Dipandang Agak Senget Oleh Masyarakat.
Ramai Kurang Hormat Diorang Neh.
Siapa Yang Fa Maksudkan?

Pekerja Kutip Sampah
Kalo Dia Lalu Je Kita Tutup Idung,
Kalo Dia Lalu Je Kita Tutup Tingkap,
Kalo Dia Lalu Je Kita Buat Tak Tau.

Fa Geram Sebenarnya,
Bila Tengok Orang Buang Sampah Merata-Rata.
Yang Kat Kawasan Rumah Pun Sama.
Mentang-Mentang La Ada Orang Kutip,
Jangan La Melampau.

Sampah Tak Masuk Plastik,
Masuk Plastik Tapi Tak Ikat,
Ikat Tapi Tak Masuk Tong,
Kucing Ke Anjing Ke Mula La Selongkar
Abes Sepah Suma.

Jenuh La Pekerja Tuh Nak Kutip.
Gaji Dah La Seciput,
Kerja Susah.

Jadi Tolong Yea Kawan Kawan?
Kalo Buang Sampah Betul-Betul,
Kita Dapat Tolong Pekerja,
And Dapat Jaga Kebersihan Semua.
Kan Best?

psssttt: Tak Leh Recycle, Reduce Pun Boleh =)

87 comments:

Unna said...

hehe kiut je doodle tu. :) kesian kan dorang. penat kut kerja cmtu. huhu lagi lagi pose ni. sabar je. hmm

luqman zakaria said...

betul betul..kerja macam tuh bukan semua boleh buat,,so,,kaurangkan lah beban dorang..saling membantu kan senang hidup..kawasan rumah pon bersih..

cik pieja hut said...

kesian mereka..nak nak ni bulan puase...

muhamad hanif said...

betulbetul,

cuba kalau pekerja sampah ni mogok sebulan, tak ke mati kita..

NA said...

Kesian pengutip sampah tu. Kerja mereka memang mulia. Tanpa mereka susah hidup kita.
Pernah tengok citer Monk, apabila Andrian buat sesuatu kat pengutip sampah, dorang mogok tak angkut sampah satu kawasan. Ha terus huru-hara keadaan.
Kita ni tak tahu sesuatu nikmat apabila dah hilang baru nak hargai.

-wina1979-

nurani said...

jnji keje dorg halal kan..org dok curi lak xtau nak pakai otak..

nurain.samsudin said...

comel gileee die lukis :)

ArulchelseA said...

pandai lukis lori smpah tu.sejibik..kih kih kih kih

diana said...

dah kira untung la ada orang nak tolong kutipkan sampah kita.
jadi janganla susah kan mereka..

YUL said...

tanpa mereka, negara kita tak akan sebersih ketika ini,

Ary ariasputera said...

betul betul...

syieda_joy said...

ciut je lori sampah n pekerja tu..^_^

betol tu. dah ada orang kutip sampah perlu asa bersyukur sikit. ni tak, makin malas, sampai nak buang dekat tempat di khas pun dah xleh buat..hurmmm...

Fikri said...

Setuju dgn cik Fathiah..

dayah aziz said...

btul tu..

kotak bulat said...

yg pentg gak kan..jgn la kita tutup idung bila lalu sebelah lori tu.. bukn pe, kena la jga ati perkerja tu, kalau kita tunjuk mcm kita jijik sgt dorg akn rasa kita jijik dgn perkejaan dorg jugak..
kb kalau lalu sebelah perkerja smpah, kb than nafas je..

ILA HonEyBuNNy said...

baik..

ila xsuka buang sampah merata2...hehe

iya la..kesian jugak dekat pekerja ja kan..kita ken ahargai mereka...kalau bukan mereka yg kutip sampah2 kita...kotor la alam kita neh tau..dah msg2 xnak kutip sampah..huuh

ezzaty harith said...

sian gak tengok diaorang :)

syrupmasin said...

betol2 doe..kesian kan tgk dyorg..

rara pinkmafia said...

tu lah pasal kan,dorg suke buang tepi2 tu,cuba ikat ke,buang elok2.tak salah kan.

Orchid said...

saya sokong!!!!

follow=)

b a m b a m ' s said...

tong sampah pon dokek yo..tp x reti nak buang.. tak tau lar nak cakap.. -.-'

Ini Kisah Tia said...

hahaaa . betul tu .. mentang2 ada orang nak kutip sampah , so senang2 lah nak buang merata ? grr

Ayu said...

nice entry..sokong2, buang smpah dalam tong sampah dan hormati mereka yang bekerja utk kebersihan sekeliling kita..
tnpa mereka siapalah kita...
salam kunjung Ramadhan

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

betoi

kesian kat dorang

buang lah sampah di tempat yag sepatutnya

:)

darkrose~ said...

kesian mereka~ dah rezeki mereka camtu..tak patut kita pandang hina~ :)

adarnadzmie said...

wokeyyy... I follow...

ChaCha said...

btl tu!!!

dilla said...

tak pernah terlintas dalam benak hati ini tentang betapa hina atau busuk atau apa saja perkara negatif ttg diorang. diorang mencari rezeki halal. tabik!

dill.

adq jemms said...

; Marilah kita bersama-sama menjaga alam sekitar :))

adq jemms said...

; Marilah kita bersama-sama menjaga alam sekitar :))

ibnuismail said...

bgs2~ tambah2 la keje diorg bulan pose nie dek sbb kita byk beli mkan tp buang membazir.

ZouL said...

kesian kat diorang.kalau tak ada dorang.sape yang nak amek sampah2 berlambak depan ni..

PHIRDOTE said...

manusia semua sama

Fara said...

ok dear..lumrah manusia x suka menda2 yg mdtgkan masalah..mcm bau busuk sumer org x sukakan..??tp masalah tu sapa yg timbulkan klu bkn penduduk setempat..akak dh lali ngan sumer ini sbb akak keja dibidang environment..nyway thniah ini adalah kesedaran sivik n tgjwb sosial fathiah..teruskan..

alif haris said...

alif salu tolong dorang :)
alif tak buang sampah merata hehe

Faraa Eiman's said...

yeahhhh , nice one fathiah ! (:

Lea IsNaw! said...

org kadang2 malas betul nak angkat tudung tong sampah..
nak buang sampah..ehehe

Syuxer said...

biasalah mentaliti orang kita yang kurang titikberatkan soal kebersihan heheh..yang dorang tau ekspress dan pemalas huhu

Piasara said...

"mentaliti org2 kita ni kdg2 susah nak tafsir....tp apapun semuanya bermula dari rumah, bermula dari kecik2 lagi dah kena bg didikan.."

Nina Athira-misu said...

kerja yg mulia sebenarnye...

peachippo said...

INSYAaLLAH !
SELAMAT HARI RAYA EH POSE BUAT FA!

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

insya'allah... dalam islam sendiri pon menuntut kita untuk menjaga kebersihan kan.. walaupun pekerja pengutip sampah memang dh kerja die, tapi xsalah untuk kita membantu dieorang kn...

Syazwan Che Deraman said...

saya mudah kesiankan orang..and kesian tengok orang yang bekerja susah untuk menyara family..macam dimentionkan kat atas..lebih lebih lagi melibatkan pekerjaan macam tu..sometimes ada yang pandang sinis..selamat berbuka puasa :)

ZORA said...

sokong...:)

laskar pelangi said...

fa, betul tu.ramai jerk yang jenis buang merata. kurang sivik betul.memacam lah manusia camtu..bila dah bau busuk, mula lah nak merungut.


selamat berpuasa dear =)

myra yusreena said...

btol2..kerja dorang uh mulia sbnarnye..mbersihkn alam..kite ptot bsyukur la ade org nk buat krje2 cmtu..kalo tak,hiduplah kite bgelimpangan dgn sampah sampah semuaa..

Wanie said...

dah besar pn tak reti buang sampah lg xtau la nk ckp ape..kalau buang sampah betol2, xdela nk susahkn pekerja tu..diorg keje dh cuckup susah nak agkut sampah yg busuk masam tu..huhu

Khairil said...

tak ada mereka siapa lagi yang nak buang sampah kita...

shafmechy said...

cuba bayangkan kita yg kerja kutip sampah tu, mesti geram bila tengok org buang bersepah2, tak ikat, anjing selongkar..kita lak kena pungut elok2 masukkan dlm lori..ish2

тαк кenαl мαкα тαк cнεηтα ™ said...

setuju ;)

tp hR lagi kesina tengok pakcik2 kadang2 dok sapu smpah tepi2 jalan. sedih sgt.

try je la bayangkan tu kalau parent kita. ermm.

caliph shuriken said...

nice en3..
yg penting kerjasamaaaa ^^

nurAMALLINA said...

setuju!!

amir aizat said...

lg menyampah, kang nnt tukang kutip sampah xde kerja pulak kan,huh

iffah.nurdini said...

i sokong cara you :)

iefa ujang said...

thu xpe...kdg2 tgk dorg wat kje,ksian je....busuk2 pown kje dorg,tetap halal :)

dak eina said...

bukan mudah keje mereka. tetiap hari kena tahan bau busuk tp kita nie tak fikir langsung pasal mereka. kat kawasan umah eina ada je tong sampah, tapi duk buang kat tempat lain.. teruk ah..

Goblogz said...

n jgn jadi sampah masyarakat

NoKaKaSHiCHi HowyeaH!! said...

yup!betul!betul!betul! :D

milo said...

mmg sangat kesian kat diorang..mcm dh jadi kuli je huhu :(

HAZWAN17 said...

betul tu buang sampah elok-elok senang keje dorang nanti

~NajiLaA~ said...

i suka gila post ni!u wanna know y??coz i benci gila org yg xd civic awareness ni.yg ske2 ati je buang sampah kua kete semate2 nk bg kete die bersih.huh!byk kali i nmpk.benci btul!

cucu umie said...

walopon orng tidak suka akan pekerjaan mereka..mereka still melkukan pkerjaan tersebut.. sungguh tbh mereka..

KimiCnoL said...

setuju..dia still buat kerja yg halal ;))

Terbelog said...

x suka buang sampah dlm kete :0

shida'R said...

betul setju sma2 meringankn beban ^_^

APAN said...

"Kalo Dia Lalu Je Kita Tutup Idung,
Kalo Dia Lalu Je Kita Tutup Tingkap,
Kalo Dia Lalu Je Kita Buat Tak Tau."

orang pompuan la gini.tutop2 hidong.haha....

Mohd Izzar said...

yeahh...setuju..klu takda dorang..sape la nk yg bersihkn sampah yg kita buang tu kn..

TYNTHA LANA said...

eh apan ni, pi salahkan kaum pompuan lak, tak patot toi,hahahhaha

~~ tia, lana duk flat..da macam2 ragam pasal sampah lana jumpa dah tia. ad smpai satu tahap. manusia zaman jahiliah liah liah ni kan, pi buang kat tangga kecemasan,berlonggok2. sampai tukang sapu,terpaksa bawak tong sampah 4 segi besor tu, beroda..angkut naik atas dengan lif..smata2 nak kutip semua longgokan depa.

abbey~ said...

owh terasenye~~ hehehe

baiklah, lepas ni diorang lalu aku xtutup hidung dah~

Cik Anita said...

ye memang.

geram sangat2 dengan kawan yang suka tutup hidung bila lori tu lalu. berlakonlah sikit jaga hati orang yang kerja tu.

:(

syaz@rozelt said...

bgosnye fa..buat entry mcm nie bagus jugak kan..ingatkn tggungjawab bersama..hehe

p/s: sy la slh seorang yg ttp hidung tu..hihi

cik aisha said...

menjaga kebersihan bkn tanggungjawab org ttentu sahaja...sume phk kena tlbt.sy pn ttp hidung dan larik sbb ada xperience msk kluz dgn baju melekat bau smpah.tp 2 xbmkna nk hina diaorg..pekerjaan diaorg mulia...:)

najmi_paddy said...

hmmm betoi tue...
ade yang saye jmp siap mengate lagi orang yg bekerja sebagau pengutip sampah... diowang tak penah pikir kalo takde org cm pengutip sampah nih,,, dunia kite akn tenggelam ngn sampah jerkk... betoi tak???

meaw said...

memang ngaku yang meaw tutup hidung,busuk kot,tapi yang meaw pelik,ada gak pekerja kutip sampah tak tutup hidup,apa ye rahsianya ^__^ maybe dah biasa kot kan

ツ Bieaz ツ said...

betui betui..... kekadang kutuk bagai kan!
cian plak tengok....

encik prada said...

setuju..kena ubah persepsi terhadap org kutip sampah...

ietchan-kun said...

setuju sgt2...
kalo xleh recycle or reduce,juz be creative & innovative..reka benda bru dr brg trpakai..

Ibnushukran said...

bagusnya.. mmng ni yg patut kita amalkan,hargai alam skitar, tngjawab bersama.. bulan Ramadhan ni lagi besar gnjarannya,jgalah alam skitar kita.. :)

Azlan Hasan said...

fuhh..ade gak ke org pandang serong kat pkerja alam flora..bg aku dorang tu antara penyelamat dunia sebab kalau dorang xde kita hidup ngan sampah laa..walau ape pun kerja dia yang penting rezekinya halal dan kalau kita kesian jgn buang sampah merata-rata..hehehe

Regards,
-Strider-

Liyana Zahim said...

Ekceli ni la skp org mlysia yg susah sgt nk bentuk.. Tahla.. Mmg susahla.. Tak mcm kat barat.. Dorg bdisiplin..

ZWAN SABRI said...

btol tu btol.. kesian kat depa.. kerja depala yang paling mulia skali.. mana ada orang yang mau buat keja tu kan? HUHU

~Budak kecik punyer bl0g~ said...

kat umah, kalau ade sampah yg bersepah kat luar tong sampah, pekerja tu buat x tawu jer. Die angkat yg dlm tong je..padan muke sape yg buang sampah merata2.
Tp, pedih gak...sbb terkena ngan anjing or sape2 yg tgn gatal dok main tepi tong sampah. Kalau penutup tong jatuh, abes sampah p0n turut menyertai aktiviti jatuh tu...last2, tuan umah kene kutip balik bile tgk pekerja x amek...hahah!

schaze zainn said...

betul tu fa.
kesian tgk dorg ni.
tp sib bek area uma schaze tak byk umah..
so tak byk le sampah sarap..

si macho said...

betul tu ^_^)b

syazu said...

comelnye katun2 tu..cam ne buat?

yeah..kesian deme kan..

siti kektus said...

kat rumah sampah bakar je. kampung kan * tp pencemaran sikit lah* sobs

cikguden said...

tak suka bila sampah bertaburan atas jalan bila terjatuh dari kereta. siapa lagi nak kutip tue kalau bukan diorang.