Pages

Reasons To Continue Writing

Thursday, August 25, 2011

Tadah Tangan Je Pun

Assalamualaikum.

Dah Masuk 25 Ramadhan!
InsyaAllah Lagi 5 Hari Kita Puasa.
Kejar Yok Kejar!

Sedeh Sebenarnya Ramadhan Dah Nak Abes.
Banyak La Benda Yang Kita Susah Nak Jumpa Nanti.
Benda Yang Biasanya Bulan Puasa Je Kita Nampak Orang Buat.
Apa?


Baca Doa DAN Tadah Tangan Sebelum Makan
Neh Mengikut Apa Yang Fa Nampak Je.
Kalo Korang Tak Nampak Tuh Tak Pe La.
Tapi, Fa Perasan Kalo Kat Kedai Makan Tak Kira La Kat Mall Ke, Kat Restoren Ke, Kat Pondok Ke, Kat Kerusi Dalam Taman Ke, Kat Mana-Mana La Yang Orang Selalu Makan.
Fa Jarang Nampak Melayu Tadah Tangan Baca Doa Sebelum Makan.
Pk Positif, Oh Dia Baca Dalam Hati.

Ummm Malu Ke Nak Tadah Tangan?
Ke Tangan Ada Batu, Berat Sangat?
Atau Kebulur Sampai Tak Larat Nak Tadah?
Mungkin OKU Kot Tangan Tak Leh Angkat?

Yea Tau Tak Wajib Tadah Tangan Bila Doa,
Habes Kenapa Bila Buka Puasa Rajin Tadah Tangan?
Tadah Tangan Sebab Ada Dua Doa Ke?

Bukan Apa, Kekadang Malu Pulak Rasa Bila Tengok Agama Laen Tunduk Dan Berdoa Sebelum Makan.
Cuba Lah Tunjuk Sket Contoh Kat Agama Laen Adab Kita Pulak.
Sama-Sama Ingat-Mengingati.Hehe

82 comments:

Alisya said...

suka..suka..

betul, alisya pun nampak juga apa yang fa nmpak tu..

semoga amalan tadah tgn masa bulan puasa ni diteruskan dlm bulan2 seterusnya....

Lia Lomi said...

betul...betul.. Lia selalu juga perhatikan bila makan kat luar...

ramai yang tak tadah tangan bila berdoa untuk makan..

ZWAN SABRI said...

Dush! seDas kena kat muka Zwan.. Zwan pun kalau makan kat mall, mmg payah nak tadah tangan baca doa makan.. just baca dlm ati jer.. ntahlaa, maybe zwan xmo jd perhatian kowt.. klaw zwan tadah tangan, mesti ada mata2 yang akan usha pelik.. tp klaw bulan posa, xdak mata2 yang usha pelik sbb suma org pakat tadah tangan.. HUHU


MySuaraBlog: Larangan Untuk Pengantin Perempuan

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

biasanye yang tadah tangan masa makan ne kalau makan beramai-ramai sekurang2 nye dua orang kn.. kalau sorang2 payah kita nak nampk :)

Anif Abdullah| AA said...

kalau makan ramai-ramai pernah la nampak ,tapi sesorang tuh diorang tersipu-sipu ah jawabnye.. hehe

kita betul-betul nampa adab islam,time puasa lah.. semua teserlah.. :)

yusuflaili said...

Salam;
akupun kena sebijik..tapikan bukan aku sorang ramai yg tak tadah tangan tika nak mkn org dewasa pulak tu..

saya cello191 said...

suka...

^____^

Xavi De said...

dusshh, pakcik pun kene sebijik mcm komentator di atas..haha...
tadah tu tadah, tp bawah meja jer,abis baca dosa baru sapu kat muka...haha..

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

setepek kena aku fa..haha.. biasalah kan..kengkadang aku lupa nk baca doa..huhu..lapar sgt..:P

Tp pasni aku try istiqamah tadah tgn baca doa ye ustazah.. :D

ke kau pun tak tadah tgn weyh..haha.

Cik Bell said...

bell pun kadang2 lupa nak tadah tangan.
tengs fa ingatkan ;)

nub said...

kecik tapak tangan, sebody kami tadahkan. harharhar

oreocheesecakes said...

betul 2..:)

echaRierie said...

fa, sy klw kt restoran ke atau kt luar suka baca doa b4 mkn..siap tadah tgn lg..haha..nmpk skema tp best bila bwt..syukur.. :)

Pure Mahabbah Fillah said...

assalam..huhuuh

ha kn dh kena mrh...

bgus entry nie...

tp kdg2 geram tgk owg yg angkat tgn sekadar angkt ja..

mcm x berdoa ja nengok...

fairuz said...

aku tak. hehehee mase bulan pose ke bulan biase ke, tetap tadah tangan bace doa makan! *oke dah riak. maaf. kbai

Mr.Thinker@Ali said...

bukan berat tangan. sbb tak bersyukur, tu jadi macam tu. tangan dah tak ada orang kata. :p

tak pun, memang malas lar senang kata.

Si Pujangga said...

ntah la dieowg ni, knpe nk malu sgt. Ish2.

Adylia Qarissa said...

someone yang pernah dkna kenal selalu amalkan baca doa walaupon kat kedai makan, sekarang dkna yang ajar orang baca doa kat kedai makan :)

Semut Senyum said...

betol tu..buat apa nak malu, kita mintak doa daripada Allah... Tuhan sekalian Alam... tak yah segan2 kan FA

Afuan Shah said...

ok..sgt terasa...
waktu bukan bulan posa..bismillah pon tak terucap bila dah nak melahap..apalah naseb~~

muhamad hanif said...

mungkin dia takda tangan kot.




AHHAHAHAHAHAH

el said...

betul tu...
pasni semua kena tadah taw
jgn kt umah or bln pose je tadah
bangga jd org islam ok

asamasin said...

btol2.. :D suke2.. :D

tadah!

Mrs.Yie said...

tah..bukan susah sangat pun kan..angkat tangan je..macam berat la sangat..ish..

Bro ahmad said...

tu bab tadah tangan..bismillah pun ada yang lupa hmm

Nyamuk Terbang said...

btl2
jenis yg melantak trus tue

alif haris said...

alif salau je tadah tangan baca doa mkn ..
tp alif pelik gak kdg2 ade orag mcm usha len mcm jew bile alif buat cmtu ..
dorang tak pernah baca doa mkn agaknya ..hihihi

meaw said...

malu la tu,orang sekarang bukan nak amik kisah sangat,huhu

Fikri said...

Hmm.. bla bab mkn, mmg xigt nk doa dh. men bedal ja. pastu syaitan pn join skali.

e k i n said...

Err betul jugak tuh, biler time pose tak pernah lupa baca doa buka pose, haha. :D

Ini Kisah Tia said...

kadang2 Tia baca bismillah je dalam hati ..

kocix! said...

iyelah..
aku pon kdg2 bace doa tapi x tadah tgn..

adehh

Cik Tetra said...

betul2..tp kalau saya,, sy tadah je bile bace doa..kat mane sekalipun..maybe ade org tak nak tadah sebab malu kot..

ezzu said...

btol3...main mkn jer enth bce tau x doa...tp kena pikir positif...mcm fa ckp lh bce dlm hati...malu nk tadah tgn...hehe

AzatLazat said...

tu pasal la makan tak kenyang2
sebab tak baca doa le tu
:P

schaze zainn said...

schaze kalau makan kat mana2 mmg tadah tangan

sbb dah di praktikkan dr dulu..hihi

xP

iMBobo said...

betul gak ape yg Fa ckp tu, lps ni jarang lah nmpk org tadah tgn..kat kedai makan tu lps amik nasi zasss mcm piranha..xde pun baca doa..baca bismillah je kot..

deno said...

eh2, betu la... jarang tengok orang tadah tangan makan kalau tak bln puasa... kalau bulan puasa rajin pulak tadah tangan...

Luqeem™ said...

smua nk buat dlm glojoh..sbb tu la..

x baca kira x berkat la mknan tu..

syrupmasin said...

ehh aku tadah tgn doe :)

BeloG MTT said...

Tak perlu malu menadah tangan berdoa sebelum makan.. :)

afzalsukasuki said...

tadah tangan tu hukumnya sunat :) tapi bila datang Ramadhan,perkara sunat pun dapat pahala amalan wajib :) so jom2 tadah tangan :)

KimiCnoL said...

kadang doa pong lupa nak bace..hehehe -,-

Cik Siti Aziz said...

berdoa la bagus x kire ape jua yg kita lakukan..

ツ Bieaz ツ said...

betul2 Bie pon nampak gak waktu pose je org tadah tangan bedoa nak makan nie
tapi
kalo bulan Xpose Xada pon nak tadah segala...hehehe

Adam Idris said...

takpe, buat mase ni kita fikir positif je dulu, bace dalam hati, hehe

syaz@rozelt said...

setuju sngat fa..x pon ada yang tadah tangan tp cepat2 aminkan..ntah ape yg di'doakn..hhuuu..insaf sendiri~

Mohd Izzar said...

ooo..ekk?
aku mmg salu bca doa tadah tgn..hehe..
tak malu pun...

apik pehe said...

tadah tangan tu la yang apik paling suka..syukur kat DIA

Lea IsNaw! said...

betul2
selalu gak perasan ramai yg maen makan je, xtadah tangan
kawan2 pun cmtu

cucu umie said...

herm..xsalah pon tadar tgn tu.. lg bgu kot.. btw, kita pose tinggl 4hari shje.. kitap pose 29hari thun nie..hehe

cik Dil said...

ahaa..betul2

tiefazatie said...

erm..kte sangka baek je..dorg dh niat dlm hati..=)

Khairil said...

dia berlagak dengan Tuhan...tu pasai yg tak angkat tangan kut...

ChaCha said...

tadah je tangan..hehehe

YOUsoF said...

Betul² dan betul...

Pernah 1 kes ni Usop tadah tangan sebelum makan (bukan bulan ramadan) ada dua orang minah meja depan tersenyum-senyum.. Apa salah ke tadah tangan baca doa sebelum makan? Ingat budak² je kena buat macam tu?..

Sorry ter'emo' sikit hehe..

ABU said...

wah bagus entry ni..ya mri kita beri contoh yg baik kepada agama lain..dan jom balik kg hehehe

Cik Azizah said...

haah betol gak tu..mmg jarang nak nmpk org melayu tadah tangan. tapi mgkin baca dlm hati kot.. hehe think +ve. tp jijah tadah tgn je..hehe

caliph shuriken said...

jarang2 nmpak sbb jarang2 kuar mkn luar, huh...

Syazwan Che Deraman said...

lepas ramadhan, dah tak tadah tangan dah kan?.

gwa selalu baca doa dalam hati bila makanan dah menyingah mulut.
hehhe

Jiejah Gorjes said...

terlalu teruja tgk mkanan lupa nak angkat tangan berdoa huhuhu

ArulchelseA said...

enth la..malu kot..tk tau apa di malukannya..kig kig kig

APAN said...

komfem wajib ke kena tadah tangan tu? start pada bulan pose ni la nak amalkan wat mende tu kat tempat public...kalau dah mls sngat, paling kurang pun baca bismillah... :)

ILA HonEyBuNNy said...

aaah fa....lepas neh ingat pesanan fa tau..bila kita nak makan tadah tangan baca doa..;-)

selalu nampak skrg la..masa nak berbuka posa...ehheh

Ema Razali said...

betul betul. kat kedai makan la jarang tgk org tadah tangan. ema pon kdg2 lupa nak tadan tangan, main ngappp je :/

cimOt said...

salam kenal..

hmmmm..betol tu!kenapa perlu malu ye x?btw, org agama lain pon hormat kalo kita baca doa depan dia..

shafmechy said...

haha..betul2..kekadang nampak gak

Chachos Cheezy Wedges said...

hahaha.. baikkk~~ kah3x..
beriban laa follower die.. nie mmg super duper otai nie.. haha!!

Terbelog said...

kdg2 meke malu
xtau npe...

dyanie said...

nak malu ape....
spatutnya bangga dgn Islam,...hohohoo
memadai la jgn cam mnunjuk plak...
=)

Shamsuddin Amin said...

berdoa x semestinye kene tadah tangan kan...

dean biase klo makan kat mall doa dlm hati je... hehe^^

Elie Lily said...

takde hal la nk tadah tangan kalau makan dengan botfren sekalipun..kalau org tgk2 pelik, cakap je.."Pahal? Nak Gado?" hahha

mish wanyazmy said...

sokong p kadang2 eden pn cm 2 guk..ish3...berubah2

Wanie said...

err kena sebijik..haha
tak tadah tangan pun bile makan kat luar..

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

terima kaseh ye mengingatkan choki :)

~SaL IjOu~ said...

mari kita sama2 tadah tgn & berdoa~ amiin

ZORA said...

like it..:)

amir aizat said...

tabiat sgt,huhu

rara pinkmafia said...

fa stngah org malu nk tadah tgn.mcm rara dh biasa kan diri kt kedai mkn punkami akan tadah tangan.buat apa nk malu kan.

Ungu Violet said...

sharing is caring...hehe

Liyana Zahim said...

Tadah tgn da mls cmne nk wat ibadah2 lain.. Hmmm... Kte slalu lupe sgala rezeki itu datang dariNYA.. Betapa pemurahnya DIA walau kte jrg mengucap syukurtdk henti rezeki yg die beri..

wawa wadzir said...

awak2..wat kan doodle sy boleh..? hahaha