Pages

Reasons To Continue Writing

Monday, August 8, 2011

Cemburu Lah

Assalamualaikum.

Fa Sebenarnya Ada La Rasa Sikit Cemburu Dekat,
Kengkawan Yang Ada Kampung.

Jeles Diorang Dapat Kacau Orang Bakar Lemang,
Jeles Tengok Orang Gaul Dodol,
Jeles Boleh Buli Bebudak Tengah Maen Bunga Api,
Dengar Bunyi Kebabom Meriam Buluh Time Terawih.

Kat Kampung Semua Nya Meriah.
Sebab Diorang Amalkan Rewang,
Buat Keje Ramai-Ramai.
Boleh Dengar Nenek-Nenek Melatah.
Kat KL Neh Apa Ada?
Nak Maen Bunga Api,
Setakat Kat Laman Seciput Tuh.

Terus Terang Kan,
Sesapa Yang Kat Kampung Teringin Nak Beraya Kat KL,
Tak Payah La. Rugi Ja.
Takda Apa Yang Best.

Fa Bukan Takda Kampung,
Tapi Balek Bukan Tiap2 Tahun.

pssttt: Apa Lagi Yang Best Beraya Kat Kampung? Ce Cite. Oh Kampung Saya Johor Bahru.

66 comments:

Aweyn said...

itulah kelebihan kampung when it comes about raya :)

syrupmasin said...

dekat kampung ade sawah..seronook tgkp ikan dalam sawah doe :)

farah hanim said...

btol2
kat kl der bngunan je byk :(
nak jmpe sawah memg xla

miss epa said...

haha.best kat kg.sy kat klatey.sgt best kalo raya.ngee.
*saje tambah jelous* hee :)

syerz eyryn said...

yeayhh ! 2 laa untungnye ryn dok kmpg. . hehe. . :)

ArulchelseA said...

lama dah tk blik kg ni..rindu kenangan raya dulu2..

Green Apple said...

main meriam buluh ler... macam nak perang... hehe

diana said...

raya dan kampung tak dapat dipisahlan..
apa lah ertinya raya klau tak balik kampung...kan???

Mohd Izzar said...

tak ingin pun beraya kt kl..heheh

TYNTHA LANA said...

kenapa tak lik tiap2 tahun tia?hehe.sibuk je akak bertnya kan,heh3

Kalau akak..kat kmpg..main mercun Cina yang panjang tu lah..pok cik salu dapat stok tu,hak3. memang tiap tahun, dia yg bawak, dia gak tukang bakaq mercun,hahaha. lain2 tu sama je kot..takda beza mana..hehehe

ILA HonEyBuNNy said...

xtau la fa.....

ila pun xduduk kampung...tapi macam best ja tgk yg lain beraya di kg..huwawaw...

balik raya mst kena balik sel n kl..bosan tol...xdk suasana kg..huawwaw

cik Dil said...

kalau kat kelantan, raya aidiladha lagi meriah woo bbnding raya aidilfitri.. ^^

Syazwan Che Deraman said...

best wooo ada kampung!

main laa mercun dalam rumah.
baru meriah :)

M'Rie R'Nie said...

tu okay lagi. cam saya ni lagi ar bowink tau. Kampung depan umah jer & sebelah kampung saya tinggal jer.

zures said...

rindunyer nak balik kampung

ChaCha said...

meriah!

e k i n said...

memang meriah beraya dikampung :)

abghani said...

kampun pun skrg tk mcm kampung...hari rya sesak memanjang

KeChIk yg comey said...

setuju2..raya kat kg lagi best..tapi poblem nya..kecik lau balik kg ponn..balik hari je..
hadoii..skgnie umah kecik tu lak yg jadik kg..kehkeh

Mrs.Yie said...

cian fa..meh la datang beraya rumah akak..hehe.. :) rumah akak dalam kampung gak ni..hehe

Khairil said...

jom balik kampung raya ni?...boleh tgk bendang....

cemomoi said...

balik kampung banyak dapat duit raya

Panggil aku Han said...

balik kampung tak sah kalau tak turun laut belakang umah tokwan p cari siput...hheheh

Zeeqa ~ Ajie said...

Kampung kat JB? JB bukan kira bandar ke?

KimiCnoL said...

kampung saya ada parit..godak parit sngt best..hahaa
cara mudah buat doodle??

muhamad hanif said...

johor bahru tu dekat kampang pandan ke ?


HAHAHAHAHAHAH..


semua tempat pun kalai takda keluarga tetap tak best kn.

rara pinkmafia said...

rara pon rindu kat kg jugak =(

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

ada lembu ..huhu ..

Dalin said...

owh!! Fa buat Dalin rindu dgn kampung.. kampung di penang je.. tp susasana di mmg kampung bbetul.. malam raya dah himpun di mesjid.. takbir.. lps tu sama2 mok cik pok cik buat lemang ke ape ke.. yg muda2 bukak gerai.. buat jualan di padang.. mmg meriahh.. huhu..

knp fa jrg balik?

pstt: kg sblah ayah di KL.. huhu.. boringgg.. jiran cina n omputeh.. mana ada bg2 duit raya.. isk!

zame kaifli said...

kat kg kdg2 ad yg buat marhaban...
:)

ABU said...

hahaha samala..dulu aku tinggal kat kampung..skrng tak..aku dah tak de pokok nak panjat dah..sungai pun dah tak de..

asnizaziz said...

kat kampung boleh pasang pelita, tapi kat bandar pon boleh jugak kan ^^

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

wei.. jgn la sedey2.. datang la umah aku kt melaka.. tapi xtau ar thn ne nenek aku nk kacau dodol n masak lemang ke x... hehehe

Wanie said...

KL sunyi sepi kan bile raya..seronoh oh klu ad kampung..wanie pn xde..:(

ZORA said...

yg pling best mase blik kmpug mstilah men mercun dgn sepupu sepapat..nak2 mse malam raya..pehhh...ni yg tak sabar ni..hahaha...:)

Lea IsNaw! said...

beraya kat kmampung la best!

aisya said...

tak kesah la beraya kat mane pun.. asalkan beraya dengan family.. tu lebih dari cukup.. =)

Jiejah Gorjes said...

kan kan kan kat kampung leh kaco dodol kaco bako lemang sampai rentung pastu kena rembat dgn mak satu kampung miahahahaha...

MissViVio said...

hahahaha..sya org kg..so sya asa sume 2..jgn jelez..:)

feza said...

beraya kat kampung la yang terbest dan terbaik

harrazdani said...

kat kl pun bnyk kampung apa..kampung pandan, kampung medan, kampung baru..kh kih kih...sebab tu sy berhajat nak buat rumah kat kampung walaupun kerja di luar...nanti anak2 boleh balik kampung...huhuhu

dak eina said...

eina ade kg tp atok nenek dh xde.. pacik macik dduk jauh.. xraya kt sini.. so thun nie eina raya kt umah je... hmm sedih T__T

Cik Bell said...

memang best pun kat kampung..terrbaekk..!!
tapi bila dah besar..tak meriah sgt dah.huhu

caliph shuriken said...

dh byk tahun x braya kt kampung, huh...

HiSaM ! ! ! said...

kawan gua saplai mercun?mahu?haha

Siti Aziz said...

siti orang kampung!!! =) bungkus ketupat palas...buat tapai daun getah, daun pisang...hahahaahahahah....masak kerepak...

kinn said...

tapi an, time terawih budak2 duk sebok main mercun. sengal tul. =,=

followed here too! :)

tiefazatie said...

hee...best kan kg nie..=)

meaw said...

jom balik kampungg meaw,kampung meaw kat kelantan... best! sangat best beraya kat kampung,sebab saudara mara berkumpul,pastu betul2 kampung..dapat merasai udara nyaman kat kampung tu... memang best lah !hehe

laskar pelangi said...

fa,sabawwww yup:)) kat kampung, nyaman jerk..kat bandar fuhhhh udara tak nyaman..penuh asap! glurppppp~~

kat kampung tenang jiwa tengok pokok nan menghijau:)

bestnya balik kampung:))

HAZWAN17 said...

johor bahru kat mane fa punye kampung?johor bahru kan bandar

Diary oF Mine said...

kampung la tmpt paling best skali!! xsabar nk bali kg... :)

yaya | mohd said...

kg jhor ye..sabar la dear ..tamow cedih2 ea:)

Pia said...

"jom ikut akk balik raya kat kampung akak..tp suasana kt kg skrg ni pun dah tak best mcm dulu2 dah.."

Ema Razali said...

yeah serius jeles dgn kwn2 yg ada kampung.

ema ada kmpg kat melaka tapi grandparents dah tade..

lagi satu kat sarawak tapi lain pulak..

so dah 3tahun beraya kat rumah sendiri dan sumpah tak best!!

aLyA_syGS said...

kalau kat kampung boleh wat gila gila dengan sepupu,wat planning kutip duit la...seronok..

alif haris said...

nape tak balik tiap tahun fa ??
rumah alif memang kt kg pon .. so memang happening ..
meh la datag rumah alif haha

amir aizat said...

dokat kg besh wok!

Norhisham Nordin said...

oit... org JB ke..? sama arrr... huhuhu...

RerameUngu said...

ala..siannya..balik je la kampung braya kat sana pulak taun ni..
hehe

hyazz said...

raya ni la baru nak merasa balik kg...huhuuh

iefa ujang said...

rindu nak blik puasa kat kg :'(

iefa ujang said...

rindu nak blik puasa kat kg :'(

izfanora said...

sy xder kg juga.. kg sy kat blkg umh jer.. :)

Liyana Zahim said...

Klbihan die kat kg rmai.. Buktinya KL lengang time raya kan kan kan?

farah hanim said...

farah bt doodle tu gune photoscpe..xtaw cne nak ilgkn arrow tu..die memg de.kalo bt line..fathiah gune pe ek??tnjuk ajar la skit
hehe