Pages

Reasons To Continue Writing

Tuesday, August 9, 2011

Nak Tido Pun Susah

Assalamualaikum.

Sape Tido Berdengkur? Ngaku Cepat!
Alaa Bukan Korang Sedar Pun Korang Dengkur Kan?
Kalo Nak Tau, Sila La Tanya Sesapa Yang Tido Berdekatan Anda.

Hari Neh Kita Nak Bincang Pasal

Berdengkur

Tau Tak, Sebenarnya Berdengkur Neh Membahayakan?
Takda Lah Membawa Maut. Huh
Tapi, It Seems, Berdengkur May Leads To Stroke, Darah Tinggi.
bukan saya!

Selalunya, Antara Tiga Sebab Utama Berdengkur,
  • Terlebih Berat, Obese
  • Hisap Rokok
  • Minum Alcohol
Ada Cara-Cara Nak Bagi Berhenti Dengkur Neh.
Antaranya,

** Jangan Tido Telentang. Senang, Tido Ikut Sunnah Nabi.

** Jangan Tido Dengan Perut Tahap Boleh Meletup.

** Tido Atas Bantal Yang Tak Lembut, Tak Keras. Medium La.
  
** Kurangkan Produk Tenusu Untuk Elakkan Mucus Terhasil.

** BERHENTI MEROKOK.

** Beli Nasal Strip. Tanya La Kat Farmasi Or Klinik Yea.

** Susah Sangat, Pi Jumpa Doktor Pakar Okay!

    SeElok Nya Cuba La Kurangkan Dengkur Tau.
    Kesian Roomate Ke Sesapa.
    Lagipun Untuk Kesihatan Sendiri Jugak! =)
    Captain Syazwan, Hang Berdengkur Kan?? =P

    Sumber Di Sana Dan Sinun.

    60 comments:

    farah hanim said...

    hehee
    sek bek fara xtdo berdngkur
    hehe :D

    Far8 budak baik said...

    ade sorang adik aku..
    mmg tido berdengkur lah..
    pastu aku sumbat mulut dy ngan stokin..
    hihihi

    ZWAN SABRI said...

    naseb bek zwan kalaw tid, tak berdengkur.. cuma kalaw letih yang amat sangat je yang akan berdengkur..
    btw, satu lagi tips untuk orang yang berdengkur..
    pakailah Breath Right.. HEHE


    MySuaraBlog: Bergosip Di Bulan Ramadhan

    Umie Artoqiemie said...

    kesian kat org berdengkur

    muhamad hanif said...

    bulan puasa ni biasa orang

    Tido Dengan Peru


    HAHAHAHAHAHAHAH

    ezzaty harith said...

    haha.ayah zaty dengkur..mybe pernafasan tak betul..nk tidu selalu je top telinga ngan bantal..HAHA

    uncle kimi said...

    berdengkur comel la..tapi kalau dah terlebih2 tue dah tak comel la..haha
    sifat lelaki vd sifat perempuan??

    NMH said...

    yang perasan lau orang berat badan terlebih kuat berdengkur..tapi kadang2 kalau penat sangat tido lena habes memang berdengkur..tapi tak pernah la pulak dengar dengkur sendiri..err..hahaaha

    kaizen said...

    untuk mengelakkn terhasilnya mucus sy ade ubatnye kalau ade yg bermiant boleh cntc sy di crcrew.002@yahoo.com

    Amy Syaquena said...

    Saya tidak tidur berdengkur sebab en.somi x pernah komplen lagi tapi saya suka mengingau bercakap dalam tido sampai en.somi selalu komplen huwaaa..

    asnizaziz said...

    tak berdengkur..huhu

    hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

    klu terlalu letih blh gak berengkur nih ...

    obes pun blh mendengkur ...


    excellence!

    AzatLazat said...

    pakai la yang melekat kat hidung tu
    apa namanye ek.lupa dah.haha

    el said...

    anak k. el berdengkur..caner tu
    takan mnm alkohol ...takan merokok..takan obsesiti..kahkahkahhhh
    mayb penat kot itu budak..byk kuat main daaaaa...satu hari x tido..mlm tido adoiii x thnnn...
    en. somi pun suka tido berdengkur..smpi leh bgn tido tmpt lain..x lena tido k.el hahahaha

    meaw said...

    pehhhh,yang ni kalau sebelah meaw yg tidur tu dengkur memang nak kena tekup ngn bantal,haha *kejam tak?haha

    ♥ Dea ♥ said...

    sy tido, xberdengkur.. hehe

    Faisal Abdullah said...

    x hisap rokok so x berdengkur lah eh..haha

    si para para said...

    saya tak berdengkur..
    tapi orang kata saya berdengkur..
    tapi saya tak.
    mana satu eh..
    :)

    tiefazatie said...

    owh..ifa xterlibat nie..ifa tdo cute je..haha

    ABU said...

    aku tak tahula aku tidor bedengkur ke tak..rasanya tak kott hehehe
    btw tq tips kat atas tu

    izfanora said...

    hahaha.. sian syazwan, dia plak yg kena..

    betul2.. dulu roomate pun berdengkur.. tp, kn redha jer lah.. :)

    masyiu said...

    aah...dengkur memang bahaya...better g check doktor..=)

    Anif Abdullah| AA said...

    nasib baik den tak berdengkur..hihik.. tapi,kene bagitahu kat mak jugak pasal info nih.. ^^

    alif haris said...

    alhamdulillah alif tak berdengkur :)

    Si Pengembara said...

    berdengkur bile penatt.. waaahaha..

    diana said...

    setakat ni tak de sapa lagi merungut akak tidur berdengkur..maknanya tak berdengkur la tu eik??
    heheheh..
    selalunya lelaki la tidur berdengkur..
    alasan depa penat..
    padahal merokok kuat..:p

    syrupmasin said...

    aku jarang doe dengkur2 nih..tp kalu letih gile ade lah :)

    YOUsoF said...

    Rasanya aku jenis tak berdengkur kot... ;D

    Tapi ada pengalaman sebilik dengan kaki dengkur, kurus je pun orangnya, tapi dengkurrrrrrrr.


    Terima ksih perkongsiannya ya..

    ZORA said...

    la..sap rokok pon penyebb bdengkur jugak ke??baru tau la...kene bnti sap rokok la ni..ekekeke..:)

    Ini Kisah Tia said...

    bawa p pakar sudah . heheh . tapi malu kot kalau perempuan berdengkur . nampak macam tak sopan saje . hehe

    syaz@rozelt said...

    hee..klu tido terlentang mmg akan berdengkur pon~

    tips yg menarek!

    ILA HonEyBuNNy said...

    orang berdengkur neh selalu org badan berisi or letih sgt2 kan..

    ada roomate dlu berdengkur malam2...sakit telinga dgr..nak tido pun xleh..huawawaw

    nurani said...

    nsb bek xberdgkur..hihihihihi

    Liyana Zahim said...

    Patotla org gemok salu dgkur.. Peh lau dgkur tu cam ada seketul air liur je nk kuar dri mulut die an? Gegegegegeg~

    iefa ujang said...

    xpown xpown ! ! !

    ArulchelseA said...

    sy tido memang berdengkur..kih kih

    Mr.Thinker@Ali said...

    berdengkur selalunya disebabkan masalah pernafasan. ada orang itu normal. tiada masalah obes. tidak merokok dan mengambil alkohol. macam adik saya. yang diketahui, secara senyap2, berdengkur juga sebenarnya boleh membunuh jika berlaku masalah pernafasan ketika tidur yg kronik. berdengkur mampu membunuh. :D

    cik sakdi said...

    hah, betul tu, kadang2 mungkin sbb saluran pernafasan tu x clear, huhu

    Syazwan Che Deraman said...

    hehehe..terima kasih sebab tag.

    nice info..

    saya tak merokok.
    tak minum.
    tak obes.
    tak berdengkur..
    tapi ada orang macam saya yang berdengkur.hehe

    Wanie said...

    haha..tips yang berguna! kepada pedengkur boleh g beli nasal strip ok..keke

    Syuxer said...

    hahaha saya berdengkur gak heheh..nanti nak jumpa doktor..hehhe..

    best gak berdengkur..hahaha boleh ganggu syaitan dari dok bisik2 kat kita..eh boleh ke hahahah...

    hyz said...

    gud info.. leh bgtau info ni kat osmet yang kuat bdengkur.. hahah

    Mohd Izzar said...

    owhhh..alhamdulillah,,,tak berdengkur

    cik Dil said...

    letakk bndaa yg dlm iklan tuu..hape ntah nama dia..

    Mrs.Yie said...

    berdengkur ni bahaya gak tau..ada gak kes orang meninggal kes berdengkur ni..sesak nafas masa tidur..

    caliph shuriken said...

    benda yg mcm dlm iklan tu tgk mcm bkesan jaa ^^

    Azham Vosovic said...

    sy ada kawan perempuan yg berdengkur masa tertido dlm cinema. itulah pertama kalinya sy tgk org perempuan berdengkur...then sy kejut dia...

    amni azmira said...

    takat ni tak berdengkur kot tido..heh

    Enchik Nine said...

    Agak2 ak berdengkur x... Adehh...

    Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

    aku pon xtau aku ne tidor berdengkur ke x.. rasene x kut.. dulu housemate xpernah complain pon :)

    Cik Bell said...

    kita boleh perasan ke tak eh klu kita berdengkur?

    Khairil said...

    selalunya orang yg tidor berdengkur ni tak sedar dia berdengkor....

    apik pehe said...

    kuat ngat berdengkur tu bahaya gak

    shafmechy said...

    sy suka minum susu segar sebelum tdo, bila minum mudah tidur, kalau x minum susah benor nak tidur...xtau la sy dengkur ke x..haha

    APAN said...

    aku yakin aku bukan jenis pendengkur kot.huhu...
    tpi penah gak dulu mendengkurkan diri.mungkin sebab penat semacam time tu...
    :)

    iMBobo said...

    thanks dr.! :D

    HAZWAN17 said...

    ada jugak kot berdengkur..maybe sebab penat kerja kot hahaha

    amir aizat said...

    nasib baik! hehe

    diyan said...

    merokok tu paling tepat :P

    Mabuk! said...

    tadi x blh coz blogger tgh maintenance rupanya, baru tau lepas baca news. Macam dah biasa berdengkur je. hehe.