Pages

Reasons To Continue Writing

Saturday, July 9, 2011

Tak Elok Sunat Kucing?

Assalamualaikum.

Di Suatu Pagi Yang Hening,
Fa Bangun Pagi Dengan Tak Berapa Rela Hatinya Mengikut Umi Ke Pasar Taman Tun.
Kat Luar Pasar Neh Ada Banyak Kucing Bersiar-Siar, Bergurau Senda.
Tiba-Tiba,
Ada Auntie Panggil Fa, Dia Tak Bagi Fa Panggil Kucing-Kucing Neh Keluar Dari Pagar.
Dia Kata,


Auntie Neh Jaga Kucing Yang Dibuang Kat Pasar.

Kesian Dia Bela Penat-Penat, Dah La Ramai,
Tapi, Mati Sia-Sia Pulak.

Pastu Auntie Tuh Meluahkan Perasaan,


Isu Nya Sekarang,
Betul Ke Haram?

Even If Betul Haram,
Cuba Pk Balek,
Pegi Buang Kucing Tuh Tak Da Bagi Tempat Tinggal Elok,
Makanan Entah Ada Tidak,
Tak Berdosa Pulak?

Kalo Rasa Tak Boleh Terima Kucing Tuh Beranak Pinak,
Jangan Bela Boleh?
Atau Kalo Dah Gedik Sangat Nak Bela Jugak,
Bila Dia Mengandung Je,
Pegi Bagi Kat Pet Shop
Pastu Amek Yang Laen.
Itu Pun Kalo Dah Tak Hati Perut La.

Naseb Baek Ada Auntie Neh.
Dia Takda Pun Mintak Duet Dari Sesapa Tau.
Kalo Takda Auntie Neh,
Entah Pa La Naseb Kucing Tuh Semua.
Sebab Memang Banyak!
Masa Fa Datang Tuh,
Macam-Macam Gelagat.
Ada Kat Atas Pokok, Ada Tengah Maen Kombat,
Ada Tengah Membuta, Ada Jugak Tengah Membuang.

Jangan Ingat Bela Binatang Neh Senang Okay!
Tak Kira La Bela Hamster Ke, Ikan Ke, Ular Ke,
Semua Nya Mesti Jaga Elok-Elok!


pssstt: Fa Ada Berbelas Tak Da Pun Nak Sunat2. Biar Je Bertambah. Adoiyai!


info sket: Sunat Kucing Kalo Jantan Tak Bagi Dia Kincing Merata, Betina Tak Bagi Dia Mengandung

105 comments:

Arin said...

sunat kucing? tak penah dgr pon? o.O

Miscellaneous Smiles said...

sunat cam mna tuuu

Jiejah Gorjes said...

org panggil "kasi" means sekat nafsu sex kucing. for me itu menyeksa binatang namanye. :)

Syuxer said...

err tak pernah tengok tok mudim sunatkan kucing..ngeri kot hahahah...bayangkan asyik meow2 je hhahaha

Terbelog said...

bergantung pd keadaan
kalo nk kawal pembiakan boleh la kot
kena tya ustaz kalo nak tahu lbh detail

Khairil said...

saya rasa betul apa yang bro terbelog cakap...

syrupmasin said...

haha..kucing aku ta bersunat..biar je..haha :D

cucu umie said...

tapikan kalo kita bela kucing untung aw..incya-ALlah nty ad gnjrn yer.. btw, kalo rase xlarat nak jge tu, xpyh ah nak sibuk2 bela..

harrazdani said...

tak tau plak kucing pun boleh sunat...huhuhuh ni8ce info faaa

tiefazatie said...

ifa xpernah lak baut gitu kat kucing2 ifa..biar je byk..haha..best!meriah umah tau..hihi..adik2 kecik tue

ArulchelseA said...

cuak aku... sunat jgn tk sunat...kih kih kih

cik tikah said...

tu la. sian plak nak kasi kucing sunat....

ChaCha said...

pnh dgr x baik kasi kucing or binatang..huhu..

Meck said...

aku sendiri ada 20 kucing n ada beberapa aku kasi. bukan nk menyeksa tp untuk kehidupan mereka yg lebih baik. aku ada rumah kucing, kalau biar beranak pinak tempat tinggal mereka akan jadi sempit..mereka juga tak selesa.kucing aku dah 4 generasi aku biarkan beranak tapi sampai tahap aku dah xde budget. kalau aku x kasi..ada 30-40 ekor..xkan aku nak buang lagi 20 ekor kat pasar..kelaparan, kesejukan, mati sia-sia dilanggar kereta. ini pendapat aku. semua kucing aku hidup aman damai & gembira & manja. inilah yg terbaik untk mereka.

alif haris said...

ouh istilahnye sunat eh ?? haha ..

baru tawu ..

mabk.abubakar said...

stahu aku.. kalo nak sunat kucing diharuskan..

ZouL said...

kesiannye kucing2 tu mati kene racun..kalau
Lawat ZouL di:Aku Punyer Lah!

ABU said...

bagi kat aku la kucen2 tu...hahaha

Doktor Cinta said...

cam mana nak sunat kucing ?? saya kucing ada 2 ekor jewp .. jantan . hee .. saya sayang kucing saya sebab dye la penawar hati bila saya sedang sedih ..

Pyka Rahmat said...

nak sunatkan kau boleh? haha

kuah kacang said...

nak taw, aritu atyn ade bela kucing yang baru lepas belaja jalan and baru celik mate.. ankkucing tu dibuang kat blakang umah atyn.. atyn amek atyn bela, bg susu, bg tempat tinggal.. tp dy tetap lemah maybe sbb tak de ibu dy kot..ntah la.. lepas seminggu kucing tu mati.. kalau kucing tu tak dibuang, besar kot kucing tu.. http://datenfatin.blogspot.com/2011/06/cerita-kita-tamat-disini.html

beLLa said...

rsenye kucen aku dah sampai masa kena sunat sket.haha~
aku tak tau nak kasi ke tak kucen2 aku tu. biaq dia gumuk montel ;p

laskar pelangi said...

boleh jugak ek camtu? ades!

Far8 budak baik said...

hahahaha
kesina kat kucing tuuu..
bair ar dy beranak pinak punn..
pastu bagi ar org kn..
grrrrrr

fiQ'Ra said...

dulu pernanh dgr arwah tok ckp sal sunat kucing... tapi skg dah tak da kot.. jum tlg sy ;) jom klik cni & komen erh ;)

shafmechy said...

'kasi'...memang x bleh =0

Wanie said...

la, baru wanie tau pasal isu sunat2 ni..huhu..ade eh org sunat kucing sbb tak nak bg kucing tu ngandung?

Mira Zaini™ said...

selalunye kucing2 mahal2 je depa dok sunat...kucing2 biase ni, jrg dgr...alsn nye, xnk bg kucing ni merayap...

mazeermohamad said...

hehehe! memang x baik pun, takkan nak halang fitrah alam kan, :'P

Check It Out! Oh, Bersih 2.0!

sLpmEpLz™ said...

hahahhaa

ZWAN SABRI said...

Tetapi kalaw dalam Islam, ia diharuskan kalaw ia mendatangkan masalah.. Btw, baek sungguh hati aunty tu.. ;)

muhamad hanif said...

ok,

kau pencinta haiwan je, aku tak..



LALALLALALALAAA

amir aizat said...

whta? xpernah tahu pon.huhu

**::CIKNUURUL::** said...

siyesly xprnh tau,.huhu,.plus CN mmg xbape nk suke ngn kucing,.wuwuu,geli bile die gesel2 tu,.isk isk isk,.


btw,thanks ek snggah blog CN,.hehe,.

fairuz said...

sunat macammane woii? tak faham. haha

Marniey said...

cian kucing tu.. huhuhu.. kite takde kucing mcm mna nak sunat :P

senyumSOYA said...

kat UPM terutana kolej yang ada bdak Vet diorg akan kasi meow y berkeliaran.. nanti bnyak2 menyusahkan orang dan meow tu sdri.. (^^!

rasanya ia diharuskan..

vampire's lovex said...

betol,kalau rasa x sgup nk hadap bila kucing tu beranak pinak,jgn bela..mnyeksa binatang je kalau x jaga elok2 kan...

♥ aeryn ♥ said...

haha , kesian kucing .

KeTaM_BaTu said...

kite buat mana yang terbaik untuk kita dan untuk kucing tuh... ^^

jom klik sini..
akta 15 perlembagaan pekerja sosial
women=problem
jangan lupa komen ea.. ^_^

taliff said...

Betul tu, kesian kat kucing, terseksa dia kita sekat nafsu dierang....adehh..betul apa yang dihujahkan tu

hyz said...

mulia jg kucing2 terbiar ni.... tabik springggg

Black Moon said...

macam2 kan... sayang kucing itu adalah prikemanusiaan, sifat yang paling bagus untuk kita sebagai manusia, jgn la bagi seksa binatang itu, kerana binatang akan berdoa untuk kita sekian :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

waaa . Tia memang tak gemar kucing , tapi tak lah benci kucing . sebab tu Tia tak nak bela kucing ..

Adam Idris said...

alaaa sian dia..
kalau tak reti bela and tak boleh tanggung risiko baik x payah kan

sian kucing comel, hehe

Piasara said...

"istilah yang betul ialah 'kasi' kan..tak pernah dengar org 'sunat' kucing...akak tak tau lak hukum dia..kurang arif.."

Fathiah Hamim said...

arin: errrr

Fathiah Hamim said...

smiles: err sunat macaammm

Fathiah Hamim said...

jg: tapi kalo dah buang merata pun menyeksa jugak. :(

Fathiah Hamim said...

syux: sape suruh hang banyangkan mudim sunatt

Fathiah Hamim said...

terbelog: tu lah betul3

Fathiah Hamim said...

khairil: akan dicari! =)

Fathiah Hamim said...

syrup: ada kucing gak rupanyaa

Fathiah Hamim said...

ayie: hehe yeap memang untung jaga kucing. =)

Fathiah Hamim said...

harraz: laa tak tau rupanya. hee thanks

Fathiah Hamim said...

ifa: haha memang meriah pun

Fathiah Hamim said...

arul: haha kau pulak yang cuak ek

Fathiah Hamim said...

cik tika: tapi lebeh baek sunat dari kena buang. =(

Fathiah Hamim said...

cha: kalo tak baek, tak yah buat, tapi jangan bela terus

Fathiah Hamim said...

meck: haaa macam tulah orang. ini baru bela sekor dah gedik

Fathiah Hamim said...

alif: haha 'kasi' is the best

Fathiah Hamim said...

abubakar: mengikut keadaan kan?

Fathiah Hamim said...

zoul: tau takpe!

Fathiah Hamim said...

abu: meh datang taman tun

Fathiah Hamim said...

doktor cinta: hehe fa tak tau how to sunat. ngeee

Fathiah Hamim said...

pyka: err aku dah sunat?

Fathiah Hamim said...

kuah kacang: alaaa sedeh nyaaa

Fathiah Hamim said...

bella: yang penting kau jaga elok2

Fathiah Hamim said...

laskar: itu la pasal

Fathiah Hamim said...

farid: exactly. mengada betul

Fathiah Hamim said...

fiqra: biar sunat dari dibuang

Fathiah Hamim said...

shaf: sesuka ati je :D

Fathiah Hamim said...

wanie: hehe of course!

Fathiah Hamim said...

mira: kesian kucing2 mahal. bosan je

Fathiah Hamim said...

mazeer: hehe betul2

Fathiah Hamim said...

slmplez: mak aih suka pulok

Fathiah Hamim said...

zwan: hmm tu juga yang fa dengar.

Fathiah Hamim said...

anip: tapi kau tak seksa kan? kalo kau seksaaaaa! siap kau!

Fathiah Hamim said...

amir aizat: aiyakk

Fathiah Hamim said...

cn: adehh geli pulak dah

Fathiah Hamim said...

fairuz: betul tak paham??:P

Fathiah Hamim said...

marniey: haha okay2

Fathiah Hamim said...

senyumsoya: haah tau pasal upm. hehe

Fathiah Hamim said...

vampire: exactly. gatal sangat nak bela tah nape

Fathiah Hamim said...

aeryn: kesiann. meowwww

Fathiah Hamim said...

ketam batu: yeap. tapi buang merata bukan option!

Fathiah Hamim said...

taliff: huhu thank you

Fathiah Hamim said...

hyz: haipp! *tabik*

Fathiah Hamim said...

black moon: ayat last tuh penting! memang dia akan doakan kita

Fathiah Hamim said...

tia: haa tak minat tak bela takpe. =)

Fathiah Hamim said...

adam idris: yes exactly!

Fathiah Hamim said...

piasara: hehe saja nak letak sunat kak. =D

fadhdeela said...

berkat jaga kucing nie tp saya takuttt ngan kucingg!! huhu :P

Singgah sini: Selipartoilet!

HAZWAN17 said...

memang susah jaga kucing ni lagi2 kucing kecik...dekat umah ni ade 3 ekor anka kucing..mak die dah mati..kesian

ZORA said...

sunat kucing..mcm tak baik je...sian kot

Fathiah Hamim said...

fadh: haha takpe takut takpe. jangan seksa tau

Fathiah Hamim said...

hazwan: alaa kesian nyaa mak dah mati. bagi susu tau

Fathiah Hamim said...

zora: tapi lagi elok dari dia buang kucing tuh?

* HeeBum * said...

biar kasi dari di buang.. lagi menyiksa binatang tu... ntah mkn ntah tidak.. byk info pasal kasi kucing ni.. byk kebaikan.. :)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

kesian kucen tu . spe yg jge kucen nie mmg bek hati lah :)

Fathiah Hamim said...

heebum: haa kan3

Fathiah Hamim said...

ini belog saya: umhuhh

Miss Tasantek said...

ada juga dengar tentang isu ni, haram sunat kucing sebab kita menyekat hak dia yang Allah bagi. tapi tak pasti masa tu baca kat mana.
cuba2 nak ingat tapi tak ingat2 juga. Ish sejak peggy ni lupa je banyak benda.

Tea said...

hahaha. bukan sunat dah ni. itu mandulkan. kehkeh. kalau jantan, xde zuriat lah. >.<

Fathiah Hamim said...

tea: haha iyo la tuhh