Pages

Reasons To Continue Writing

Thursday, February 9, 2012

Blogger Hipokrit?

Assalamualaikum.

Setuju Tak Kalo Fa Kata,
Cara Kita Berblog Melambangkan Identiti Kita?
Cara Kita Menulis Menunjukkan Pe'el Kita?
Cara Kita Berbahasa Menonjolkan Budi Kita?

Maka, Persoalannya Di Sini,

SEMUA BLOGGER MEMANG MENULIS IKUT PERANGAI SEBENAR KAH?

Terus Terang Fa Nak Mengaku.
Fa Sebenarnya Bukan Menulis Ikut Kepala Sindri,
Tapi Fa Ikut Kesesuaian Semua Orang Punya Kelapa.

Masa Mula-Mula,
Fa Menulis Entry Dalam English.
Tapi Terselit Jugak Lah Melayu.
Tak Caya Baca Entry INI dan ITU.

Lepas Tuh, Fa Rasa English Blog Susah Nak Berkembang.
Maka Fa Stop Using English As The Main Language Of My Writings.

Pernah Seketika Fa Bahasakan Diri Sebagai 'Aku'.
Bukti Di SINI dan Di SANA.

But Lama-Lama Fa Rasa Macam Tak Sesuai Kalo Orang Yang Lagi Tua Dari Fa Baca.
Macam Kuang Ajo Pun Ada.
Hence Fa Dah Tak Guna Aku, Cuma Sesekali Je Ikut Entry.

Tapi Fa Tengok Majoriti Blogger Guna 'Aku', Diorang Lepak Je?
Mungkin Diorang Praktikkan Istilah 'Blog Aku, Sukati Aku' Kan?

Korang Rasa Camne?
Fa Kiranya Secara Tak Langsung,
Dah Menipu Anda Semua.

Fa Membahasakan Diri Sebagai Fa Untuk Menghormati Blogger Laen, Dan Mengelakkan Kemarahan.
Cuma Bila Guna Fa,
Rasa Macam Fa Neh Seorang Yang Lembut.
Padahal Hakikatnya.....Ehem Ehem.

Teringin Jugak Menaip Ikut Sukati,
Tapi Fa Takut,
Kenapa Ek?

Boleh Ke Fa Menukar Cara Penulisan Fa?
Atau Perlu Ke Fa Kekalkan 'Identiti Kedua' Fa Neh?

35 comments:

Unknown said...

KAK BUI DULU PUN GUNA AKU..TP MCM KASAR PULAK..

BIASALAH TU ADA BLOGGER SPLIT IDENTITY..*__*

nuyui a.k.a miss YUI said...

hihi,kdg2 mlmbgkan identiti..

tp akk ikut pkmbgn juga ~

Ruse Sulaiman said...

better jd diri sendiri..

Unknown said...

k.syaz pon guna aku jugak..erm ntah le..mcm x terfikir plak isu kuang ajo tu..yg penting nada penulisan..ye dok?hii

Niza Romli said...

jadi diri sendiri. Akk lebih selesa guna 'aku'. Diorang boleh terima je... huhu

Unknown said...

'aku" cuma didalam blog.
hakikatnya dunia sebenar akak tak pernah bahasakan diri aku.dengan kawan2,dengan adik beradik,dengan suami,dengan anak...tak pernah.
biasanya akak bahasakan 'saya,kita atau ana.."
heheh

muny lily said...

actually ssh kita nak gembira kan semua orang . asalkan kita berbloging dengan cara yg betul dan penulisan kita x mnjadi kontroversi , kira ok la 2 :)

LidiaSuraya said...

yup better jadik diri sendiri jer. sebab blog nie kan blog kita. tapi jangan plak kita guna rude word.. tak manis kan? bukan hanya di blog. di alam realiti pun tak manis...

btw
salam kenal
i singgah n follow kamu yer

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

yang penting kita happy dengan apa yang kita tulis tu :)

Munn Jaafar said...

dulu ada pakai aku jugak...tp sbb rmai kwn2 blogger yg lagi tua, bahasakan diri 'ai' kat entry..sweet la konon..haha..tp kalau komen ttp aku jugak, ikut kesesuaian

::ct luna:: said...

huhu....kite pun guna 'aku'...dulu kite guna 'ct' tapi rasa cam baik giler kot....hehe:D

.........cP~ said...

Dalam penulisan saya guna aku. Tapi bila berbual dan berbalas komen guna saya.
Tak selesa jugak nak guna aku. Cumanya, bila bercerita rasa selesa guna aku.
Hakikatnya, dengan kawan-kawan kebanyakannya guna saya jugak.

Memang hipokrit. Heheh.

Nyue said...

better jadi diir sendiri, nyue dimana2 or buat apa pon terbiasa gne nm sndiri...ag mesra kot..ahahah...

LadyBird said...

bg kak lady.. tlsan mencerminkan kite..

walaupun fa kt fa x lembut, tp dr sg penulisan fa lembut.. mungkin di luar nmpk ksr, di dlmnye tidak..

OmmaWany said...

eden tulis entri ikut kpala sendiri je...jnji x langgar law...hehehe...'aku' mmg akn d gunakan instead of saya, kite ke...

kiz said...

apa yang penting ikhlas dan ada manfaat..

Azhafizah MN said...

skang dah ok dah..dulu fiza pun macam tercari cari gak kata ganti nama dalam entry ni..guna nama sendiri lagi nampak friendly.bg nampak mesra pembaca.

Cik tikah said...

cik tikah lebih guna nama dari guna aku sebagai bahasa tulisan sebab org baca blog kita x sama umur kan. pasal diri tuh, x gak. kadang2 terpaksa hipokrit. dlm dunia ni x boleh jujur sgt :P

Miss Butterfly said...

dulu penah guna eyda. tapi asyik kene perli ngan kawan2. sebabnye salu cakap aku aku aku. tup2 kat blog bahasakan diri eyda. malu jugak seposen. tuptup sekrang pakai aku. takpun gua. tapi takpela, readers tak ramai pon. lagipun skrg byk BW drpd blogging. hiks~

Apai said...

emm..ak xkesah pn pasal bende ni sume..nk pakai tulis ape sekalipun yg penting niat kita kene betul. dan sebagai pembaca, mereka jg perlu ikhlas dan menghormati gaya penulisan org lain.

As a whole la kn, tafsiran sama ada bende tu positif @ negatif terserah kepada gaya pembacaan kita juga..pernah dgr x psl baca dgn intornasi yg berbeza mencernakan maksud yg berbeda?

wallahualam

Anonymous said...

setju kekalkan aje
hehe
nmpk simple tp kiut
walaupon sis fa ckp tak pom lmbut
tp dalam diri tu mst ade skit2
hehe :D

Yana Halim said...

masing-masing style kot. Akak tak kisah....hehe
ramai blogger femes yg hipokrit. Biasa la tu. Mesti nak tunjuk yg best2 je...kalau nak citer yg x best pun, hal kecik2 je. emmmm....biarlah. sendiri blog, sendiri tulis, sendiri baca....kalau cara tulis best, berduyun datang baca. tak gitu?

cinta siswi said...

stye masing2..hihi.. siswi suke gune siswi.. manis gitu.. auchakk..haha.. :)

AnakPakZohar said...

dah terbiasa guna aku... T_T

Unknown said...

Aku sebenarnya tidak kasar penggunaannya cuma inteprestasi budaya Melayu malaysia agak kasar. Kalau kat Indonesia aku tu normal..

Lagi pun kalu guna saya aku rasa macam formal lak..Kalau guna nama rasa macam manja lak...ehehehhehe.

Ok ler tuu...jangan dipikirkan perkara sebegini...jadi diri kita....
Kalau org tak suka blog anda..takkan komen blog ini mak aiiii bertimbun...itu tanda orang suka blog Bukan calang2...termasuk aku...

Unknown said...

FA tu sweet la...lembut je...tapi... naj pun ikut mod tau kalau tulis n3... kalau tgh mrh...mmg ssh sgt nak bahaskn diri sbg "naj" so "aku" la yg akan kluar...hihihi...

ZWAN SABRI said...

kalau camtu, zwan pown lebih kurang hipokrit jugakla.. UHUHUHU

Anonymous said...

mas dulu guna bahasa aku gak.tapi sebenarnya in reality memang mas bahasakan nama.so mas dlm blog pun pggil nama.just kwn2 skolah je baru ber aku.selebihnya semua panggil nama.

Arra Ahmad said...

tulah..akrg guna aku..tak tau nak tukar ke tak..guna Arra..cam pelik je rasa..hehe

Unknown said...

jadi diri sendiri tapi kena jgn lupa budi bahasa dn jgn melampaui batas.. tu je la.. =)

afzalsukasuki said...

FA afzal baru terfikir pasal benda ni FA. yup kita adakalanya menipu kan..padahal kita tak seperti dibayangkan

Shida Radzuan said...

semua manusia ade sikap tu..tp kdg kala kite perlu hipokrit dlm ssuatu keadaan tertentu.. ^_^

| CIKZEK | said...

ikut keselesaan sndri kn fa :)))

Unknown said...

for girls, lg bgs bahasa kn diri dengan nama.. for boys biasanya aku, gua, etc.. :)

emylase. said...

terguna aku jugak sebab tak tau nak guna ganti nama diri apa o.O tapi yg penulisan tu mmg saya ikut kesesuaian pembaca :)